Atiye / The Gift - recenzieTitlul original: Atiye
Episoade: 1 sezon, 8 episoade, de cca 45 de minute
Producător: Netflix și OG Medya Turcia, 2019
Regia: Gonenc Uyanik, Ozan Açiktan
Scenariul: colectiv
Distribuția: Beren Saat, Mehmet Gunsur, Civan Canova, Metin Akdulger, Melisa Senolsun, Meral Cetinkaya

Serialul Atiye se difuzează pe Netflix din 27 decembrie 2019.

Atiye este un serial de dramă misterioasă, care ne lasă cu o mulțime de întrebări care plutesc în jurul evenimentelor. Ceva-ceva se deslușește până la finalul sezonului întâi, dar nu ni se dezvăluie decât o bucățică de adevăr.

Povestea în sine se învârte în jurul tinerei pictorițe Atiye (jucată de Beren Saat pe care am văzut-o recent în rolul sultanei Kosem la tinerețe), care face parte dintr-o familie înstărită și are o soră adoptată de mică, Cansu, o rebelă căreia îi place băutura și viața dezordonată, spre deosebire de Atiye, care este dedicată picturii și are un cu totul alt caracter. Atiye are un iubit, în persoana lui Ozan (jucat de Metin Akdulger, pe care l-am mai văzut în rolul Orkun din serialul Yaman), fiu al unui potent om de afaceri din Istanbul, cu care urmează să se căsătorească. Ea deschide o primă expoziție de pictură și toate tablourile se vând foarte bine din prima zi. Aici mi se pare o primă scăpare a acestui serial - că tot serialul eu l-am categorisit drept ciudat și relativ slăbuț, deși aștept sezonul doi, ca să văd despre ce-i vorba în partea lui misterioasă - Atiye pictează exclusiv un singur simbol (două cercuri unite printr-un romb), care o obsedează din copilărie, în felurite moduri, culori și tehnici. Deci toate tablourile sunt practic la fel, dar totuși se vând ca pâinea caldă...! Curios lucru, nu? :)

În dimineața în care se deschide expoziția ei, într-un sit arheologic, la Gobeklitepe, arheologul Erhan (jucat de Mehmet Gunsur, pe care l-am văzut în rolul prințului Mustafa din serialul fenomen Suleiman Magnificul) descoperă câteva secrete misterioase într-unul dintre cele mai vechi temple de pe Pământ, în galeriile unei peșteri milenare. Ce descoperă el? Ați ghicit, un desen în relief exact ca desenul pe care Atiye îl pictează obsedant și exclusiv, cu toate că ea nu a văzut niciodată acest simbol nicăieri în viața ei. Simbolul antic, care se află în ruinele templului, și Atiye sunt cumva legate. Trecutul ei este legat de misterul pe care îl deține simbolul, iar Atiye vrea să afle ce înseamnă, ce este cu ea, care are unele viziuni datorită cărora părinții ei o consideră nebună și o duc la spitalul de psihiatrie. Întreaga ei viață care pare perfectă, este dată peste cap, în așa fel încât nimic nu mai este așa cum credea.

Pe parcursul desfășurării poveștii, Atiye vede niște persoane, o bătrână și o fetiță care vorbește limba kurdă, dar care în realitate nu sunt observate de nimeni altcineva, totuși fetița este găsită sub formă de desen tot în templul din peșteră. Bătrâna este bunica pictoriței, deși toată familia știa că este moartă de mult. Însă mama lui Atiye ascunde și ea secretele ei... Cansu se dovedește a fi sora pierdută a lui Erhan, care și-a pierdut familia într-un accident (acesta dovedindu-se că este o crimă comandată de tatăl lui Ozan), și așa mai departe, multe dintre ițele poveștii semănând foarte bine cu intrigile din serialele turcești. Tușa occidentală adăugată este destul de vagă și o recunosc în personajul aproape frivol Cansu.

Atiye / The Gift - recenzie
sursa - gossiphunters.com

Serialul șerpuiește molcom de-a lungul celor 8 episoade, cu unele acțiuni secundare lipsite de sens - aventura dintre Ozan și Cansu, care se termină extrem de prost pentru fată, și dezvăluind foarte lent câte ceva din secretul templului subpământean, simbolul ciudat, constelații și puterile de care Atiye devine tot mai conștientă cu ajutorul bunicii sale și al spiritului ei.

Înțeleg că al doilea sezon a fost deja filmat, și va fi lansat în acest an. Însă deocamdată îmi exprim rezerva că ar mai exista și un sezon 3 sau 4. Cu toate că în Turcia serialul Atiye a prins foarte bine, rămâne de văzut cât de îndrăgit va fi el în alte țări. Personal, nu i-aș da mai mult de un maxim 6, cu multă indulgență, din 10, chiar dacă pe imdb ajunge acum la aproape 8. După mine, un 8 e mult prea mult pentru acest serial. Dar să nu mă grăbesc, am mai văzut și Pierduți în spațiu, care la primul sezon nu mi s-a părut cine știe ce, dar care are un sezon doi foarte bun. Să așteptăm, zic, sezonul al doilea pentru o evaluare corectă.

Distribuția:

• Beren Saat - pictorița Atiye
  • Mehmet Gunsur - arheologul Erhan, care stabilește o relație profesională cu Atiye datorită elementelor comune ale lor, în ceea ce privește viziunile fetei și descoperirile de la Gobeklitepe.